Ruhr University Bochum has invited Lesya Ukrainka Volyn National University to participate in the project “Digital laboratories for students at risk – DigiLabStar III”. This project is funded by the German Academic Exchange Service (DAAD) under the support of the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) as part of the program “Ukraine digital: Ensuring academic success in times of crisis (2024)”.
The war against Ukraine has had a devastating impact on the infrastructure of the Ukrainian education and higher education system. Thus, the programme focuses on the fast implementation of virtual courses. German higher education institutions are supported to enable their Ukrainian partner institutions in maintaining their virtual study programmes. In this way, students and scientists/researchers in and from Ukraine have the prospect of completing their studies despite the limitations caused by the war.
The DigiLabStar III project is focused on the development of a gamified digital Biochemistry course, designed specifically for integration into the curricula of Ukrainian universities.
Collaboration in the project extends to seven Ukrainian partner universities, including Taras Shevchenko National University of Kyiv, Dnipro State Medical University, Ivan Franko National University of Lviv, Uzhhorod National University, Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, Lesya Ukrainka National University of Volyn, Kyiv National University of Technologies and Design.
Teachers of the Medical Faculty of VNU are involved in peer-reviewing teaching materials, tailoring the prototype Biochemistry course to fit their curricula, supporting students following the implementation of the course materials, and fostering student engagement and proficiency in gamified learning modalities.
Course is designed to be implemented flexibly within the educational landscape: as a compensatory measure for missed lessons, as supplemental material for self-paced study, and as a component of digital teaching formats approved by the Ukrainian Ministry of Education.
Furthermore, the project promotes joint teaching efforts between Ukrainian and German academic institutions. By addressing the educational challenges imposed by wartime restrictions on face-to-face teaching and by fostering inter-institutional cooperation, the DigiLabStar III project seeks to support the study of basic Biology courses and to and to promote innovative approaches to education.
The achievements of the DigiLabStar III project lay the groundwork for future endeavors to integrate collaborative digital educational formats into educational process in German and Ukrainian universities.
We are sincerely grateful to the teachers of the Medical Faculty and especially to the teachers of the Department of Histology and Medical Biology for their initiative and participation in this extremely important project for the development and support of the medical space of Ukraine!
Рурський університет (м. Бохум, Німеччина) запросив Волинський національний університет імені Лесі Українки до участі в проєкті «Цифрові лабораторії для студентів групи ризику – DigiLabStar III». Цей проєкт фінансується Німецькою службою академічних обмінів (DAAD) за підтримки Федерального міністерства освіти та досліджень Німеччини (BMBF) в рамках програми “Україна цифрова: Забезпечення академічного успіху в часи кризи (2024)”.
Війна проти України мала руйнівний вплив на інфраструктуру української освіти та систему вищої освіти. Тому програма зосереджується на швидкому впровадженні віртуальних курсів. Німецькі вищі навчальні заклади отримують підтримку, щоб допомогти своїм українським партнерам підтримувати віртуальні навчальні програми. Таким чином, студенти та науковці/дослідники в Україні та за її межами мають перспективу завершити своє навчання, незважаючи на обмеження, спричинені війною.
Проєкт DigiLabStar III спрямований на розробку гейміфікованого цифрового курсу з біохімії, розробленого спеціально для інтеграції в навчальні програми українських університетів.
Співпраця у проєкті поширюється на сім українських університетів-партнерів, серед яких Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Дніпровський державний медичний університет, Львівський національний університет імені Івана Франка, Ужгородський національний університет, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Волинський національний університет імені Лесі Українки, Київський національний університет технологій та дизайну.
Викладачі медичного факультету ВНУ залучені до рецензування навчальних матеріалів, адаптації прототипу курсу з біохімії до навчальних програм, підтримки студентів після впровадження матеріалів курсу, та сприяння залученню студентів та оволодінню ними гейміфікованими методами навчання.
Курс розроблений для гнучкого впровадження в освітній ландшафт: як компенсація за пропущені уроки, як додатковий матеріал для самостійного навчання, а також як компонент цифрових форматів навчання, затверджених Міністерством освіти і науки України.
Крім того, проєкт сприяє спільній викладацькій роботі між українськими та німецькими навчальними закладами. Вирішуючи освітні виклики, пов’язані з обмеженнями воєнного часу на очне викладання, та сприяючи міжінституційній співпраці, проєкт DigiLabStar III має на меті підтримати вивчення базових курсів біології та сприяти інноваційним підходам в освіті.
Досягнення проекту DigiLabStar III закладають основу для майбутніх зусиль з інтеграції спільних цифрових освітніх форматів у навчальний процес в німецьких та українських університетах.
Ми щиро вдячні викладачам медичного факультету та особливо викладачам кафедри гістології та медичної біології за проявлену ініціативу та участь у цьому надзвичайно важливому проєкті для розвитку та підтримки медичного простору України!